The Legend of Zelda är en serie av videospel som ofta handlar om en pojke, Link, som ska rädda prinsessan Zelda från Ganon. Huvudpersonen i spelet kallades för Link därför att han förde samman människor. Under de sedan årtiondena så har Link i olika versioner av spelet utforskat hav och grottor, han har samarbetat med pirater och feer och slagits mot Octoroks och Skulltulas.
Sedan originalet The Legend of Zelda släpptes 1986 så har 19 olika versioner släppts på alla stora Nintendos spelkonsoler och nya spel fortsätter att komma ut. Legenden om Zelda är en av Nintendos mest framgångsrika franchise. En animerad amerikansk tv-serie som var baserad på spelet kom ut 1989 och flera manga-adaptioner har lanserats i Japan sedan 1997.
Nintendo firade 25-årsdagen av spelet genom att släppa ett Zelda-spel för alla sina nuvarande konsoler 2011.
Unik blandning av olika speltyper
The Legend of Zelda är ett äventyrsspel som spelas i en öppen värld där du som spelare kan gå i vilken riktning som du vill. Du kan även om du så önskar gå tillbaka till platser som du tidigare har besökt. Inspiration till spelet kom bland annat från Atari 2600 och Indiana Jones, men Shigeru Miyamoto lade också till något alldeles speciellt som bidrog till spelets succés. Spelet har olika element från flera genrer och blev på så sätt en alldeles unik hybrid. Detta är ett klassiskt spel i äventyrsgenren men som även har delar av action- och pusselspel. Spelet har även inslag av rollspel, något som visade sig bli en omåttligt populär kombination.
Spelare som stöttar varandra
The Legend of Zelda består av en rad olika komponenter men samtidigt så var spelet så enkelt att vem som helst kunde delta. I de första versionerna så fanns det inga direkta anvisningar om vad som skulle hända härnäst och Nintendo uttryckte en oro över att detta skulle förvirra spelarna. Företaget försökte få Shigeru Miyamoto ge mer information och vara tydligare med spelet, men han vägrade. Han var övertygad om att spelarna skulle hjälpa varandra att klara av de olika utmaningarna.
Med facit i handen så hade han rätt och tips, och tricks om hur hindren skulle övervinnas delas på skolgårdar och i hem över hela världen. Ju fler som pratade om spelet desto fler blev intresserade av att anta utmaningen och spelet växte i popularitet.
Guldfärgade miljonsäljare
Inför lanseringen i Europa och USA så bestämde man sig för att testa ett internt RAM-minne med ett batteri. Denna lösning blev en stor framgång och blev sedan standard för rollspel och actionäventyr. Den guldfärgade kassetten blev en miljonsäljare och början till spellegenden.